Artikler,  Uncategorized

Ferie, afslapning, ro på nervesystemet

Vinterferien
er lige om hjørnet. Nogle kommuner holder i uge 7 og andre i uge 8.
En uges ferie er oplagt til at få nervesystemet i ro og få tanket op på overskud. Det gælder både børn og voksne 🙂
De fleste forbinder ferie med afslapning, spontanitet og ikke at følge et skema eller “hænge i en klokkestreng”. Men for mennesker med autisme & ADHD er afslapning, spontanitet, ikke at følge et skema (struktur) eller at holde sig til tidsplanen lig med stress og kan være direkte angstfremkaldende.

Mit bedste råd
er, at holde feriedagene så tæt på hverdagens struktur som det er muligt. De timer der normalt bruges i skole/ på arbejde, kan bruges på strukturerede/voksenstyrede aktiviteter.
Nogle børn tåler bedre “tøffetid” (tid hvor der ikke er planlagte aktivitet, men tid til at tøffe), end andre. Hvis dit barn reagerer uhensigtsmæssig er det en indikator på indre kaos og stress og det er en god ide, at få skabt en genkendelig struktur. At barnet er forberedt på hvad dagen/e bringer skaber også ro og overblik.

Jeg holder ferie
i uge 7 & 8 hvor jeg tager en tur til Sydafrika. Her satser jeg på at få opladet batteriet med nogle gode ture ud i naturen 🙂 Jeg skal afsted uden mand og børn, hvilket bliver virkelig mærkeligt, da jeg ikke er vant til at være væk fra dem ret længe af gangen..
Jeg skal være langt ude på “landet” og uden netforbindelse eller tlf. dækning – det bliver en ny oplevelse, da jeg nok er en smule afhængig af at kunne kommunikere med jer hele tiden 🙂 I kan derfor ikke forvente svar i disse to uger.

Jeg er tilbage
igen tirsdag d.26.februar, hvor jeg glæder mig til at dele mine oplevelser med jer alle (og til netforbindelse 😛 )

Jeg håber, at I alle får en god ferie (hvis I skal holde det).

/Julie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *